-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10256 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا داشتن علاقه به فرد نامحرم بدون آن كه شخص بداند، عيبي دارد؟

حساسيت ديني خواهراني چون شما بسيار قابل تحسين است. شغل مشاوره، خطير و حساس و در عين حال ظريف است. افرادي كه به اين شغل روي آورند، قبل از هر چيز بايد از آگاهي و تخصص لازم برخوردار بوده و مشاوره ايشان تأثير گذار باشد.

زن در جامع نسبت به مرد آمادگي آسيب پذيري بيشتري دارد. جامعه پر زرق و برق امروز هر چند در امر مربوط به رفاه مردم مؤثر بوده ولي موجب سلب اعتماد نيز شده است. زني كه به عنوان مشاور درمحلي خصوصي مشغول به كار ميشود، بهتر است براي دور ماندن از بعضي آسيبها، از پذيرفتن مردان خودداري كند، اگرچه پذيرفتن يك زوج اشكالي ندارد، ولي در محيط در بسته كه شايد شخص ديگري نتواند به آن جابرود، حضور يك مرد جهت مشاوره شايد صلاح نباشد، خصوصاً اگر حرف هايي مربوط به امور زناشويي مطرح شود كه از نظر شرعي دچار اشكال خواهد شد.

در فتاواي مراجع عظام تقليد چنين آمده است: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتي باشند كه كسي در آن جا نباشد و ديگري نميتواند وارد شود، حرام است، چه به ذكر خدا مشغول باشند يا به صحبت ديگر؛ خواب باشند يا بيدار و نمازشان هم در آن جا صحيح نيست.(1) حساسيت ديني و شرعي در پرهيز از خلوت كردن دو نامحرم هر چند به نماز و عبادت مشغول باشند براي اين است كه در چنين مواقعي فرد سوم ميان آنها شيطان است كه زمينه انحراف را فراهم ميكند، كه تجربه آن را نشان داده است.

امام علي(ع) فرمود: در سلام كردن به زنها سبقت نگيريد (اول شما سلام نكنيد) و آنها را به خوردن غذا دعوت نكنيد.(2) حضرت از سلام كردن به زنهاي جوان پرهيز كرده و آن را خوشايند نميدانستند.(3) در هر حال اگر مجبور به پذيرش مرد هستيد، لازم است افرادي را بپذيرد كه داراي همسر بوده و با همسرشان به محل كال شما بيايند. جهت سلامتي روحي و حفظ موقعيت خودتان بهتر است از پذيرش مردان به صورت خصوصي خودداري كنيد.

پي نوشتها:

1 - توضيحالمسائل مراجع تقليد، ج2، ص 423، مسئله 2445.

2 - وسائل الشيعه، ج14، كتاب نكاح، ص 173 حديث1.

3 - همان، حديث 3.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.